Reinkarnci - hall s szlets
2007.05.28. 09:29
Mott:
A kis fldi ember, az rkkvalsg fia, mindig j letben gyzi le a vn hallt.
(Rudolf Steiner)
Az jratestesls
(rszlet: Popper Pter: Fj-e meghalni? c. knyvbl)
A ksbb brahmanizmuss alakult vdikus kezdetei a trtnelem eltti idk homlyba vesznek. Azt tantjk, hogy az emberisg egy tkletesedsi ton jr, s ennek rdekben j meg j letre szletik meg. A hall utn egy szenvedsteli peridus kvetkezik, a „kma loka”, a vgyak helye. Az ember megszokott bizonyos alapvet lmnyeket, pl. a levegvtelt, az evst, az ivst, a tapintst stb. Szeretn ezeket jra rezni, de mr nincs hozz teste. Ezrt meglhet fulladsos flelmeket, hezst, szomjazst, zuhanst. A kma loka sorn ezek fokozatosan kignek belle. Lehetsges, hogy ebbl az si tantsbl alakult ki a purgatrium fogalma a keresztny teolgiban.
A llek jratesteslsre azrt van szksg, mert a dolgokon kvl vagy bell vltoztatni csak a fldi letben, az anyagi vilgban lehet. A hall utn minden abban az llapotban merevedik meg, ahogy az let vgn volt. A hall s az jabb szlets kztt csak a kontemplci, szemllet van, s kvetkez j fldi let helyzeteinek, tallkozsainak, a megrdemelt j- s balsorsnak a „megtervezse” s vllalsa a kiegyenlts rdekben. Ezt a kiegyenlt sorsot nevezik karmnak. A sors, a karma teht elz letek kvetkezmnye. Ebbl fakad az indiaiak nagy trkpessge a szenvedssel, a balsorssal, a betegsggel szemben.
Az eredeti buddhizmus ateista valls. Buddha nem hisz sem Istenben, sem a llek halhatatlansgban. Az „n” rzst illzinak tartja, amely az ember klnbz alkotrszeinek ideiglenes sszellsbl alakul ki. A halllal ezek sztbomlanak, s az n megsznik, mint ahogy a sztszedett szekr utn sem marad meg semmilyen elvont „szekrsg”. Buddha nem hisz az ember „szibarackszer” voltban, miszerint kvl a roml test, bell pedig a kemny s rk mag. m ha nincs llek, nincs llekvndorls sem. Azonban ehelyett az jratesteslst tantja. Az ember lelki mkdst – a gondolatot, az rzst, a cselekvst – dbbenetesen modern szemllettel, energiakvantumknt fogja fel, s mint ilyenek, maradandak. A gondolkod elpusztul, de a gondolat megmarad. Az rz megsemmisl, de az rzs tovbb l. A cselekv mr nincs sehol, de a cselekedet jelen van a vilgban. S e hrom testi formt, rzkelsi lehetsgeket keresve magnak, jra sszellhat egy llnny, emberr.
Az jratestesls mozgatereje a vgy. Buddha els, n. benresi beszdnek – amikor gymond, megforgatja a tan kerekt – alapttelei:
Minden lt szenveds. Minden szenveds oka az letvgy. Aki nem vgyik lni, nem szenved. A szenvedsrl val szabaduls tja a „nemes nyolcrt svny”: A helyes megrts. A helyes elhatrozs. A helyes beszd. A helyes cselekvs. A helyes letmd. A helyes trekvs. A helyes koncentrci. A helyes meditci.
A tantvnyokat fknt az rdekelte, hogy az j lny azonos-e a rgivel? „n fogok jra megszletni vagy nem n?” – firtattk. Ekkor mondja Buddha vlaszul hres mcses hasonlatt:
„Itt van ez a mcses. hajnalig dolgoztam a fnynl. Reggel eloltom. Este jra meggyjtom. Az edny ugyanaz, az olaj ugyanaz, a kanc ugyanaz, de ugyanaz-e a lng, ami felgyullad a kvetkez jszakn?” Erre a krdsre csak sajt maga felelhet az ember. Ha nem tud vlaszolni, akkor az szmra nincsen vlasz a „nagy” krdsre sem. Ha ugyannak a lngnak tartja, akkor ugyanaz az ember szletik jra. Ha rszben ugyanaz a lng, rszben nem, akkor rszben szletik meg, rszben msvalaki.
Mindenesetre az ember felbomlsa nem egyszerre megy vgbe. A testi hall utn felbomlanak az leterk, a llek a llekvilgba, a szellem a szellemvilgba tagoldik be. Ngy hallrl van teht sz, amelyek kzl csak a legelst tudjuk rzkelni. E folyamat elejn vzik keletkeznek: haragv-vriv istensgek s szeld bartsgos Buddhk derengenek fel. Ezeknek nincs objektv ltezsk. A meghalt ember mindazzal szembetallkozik, amit letben nmagbl a vilgba „kldtt”. Sajt gondolatai, rzsei s cselekedetei kzelednek fel ezekben a vzikban. Ez a „tkrlmny”, amikor az ember nmagval tallkozik, sajt aljassgaival, indulataival, jsgval s szeretetvel e fenyeget s biztat kpek formjban. ...
A tibeti buddhizmus a kt let kztti idszakot „bar do”-nak, kztes ltnek nevezi. Errl szl az gynevezett Tibeti Halottasknyv. A kztes lt kezdetn vadt isteni fnyek villannak. Ha a meghalt hozz tud ezekhez kapcsoldni, akkor megmeneklt a tovbbi jraszletsek forgatagbl. ... Ha ezzel is kudarcot vall, akkor azt kellene elrnie, hogy j helyre szlessen meg. Az embert elz letnek gonosz gondolataibl, rzseibl, cselekedeteibl keletkez „karmikus viharok” zik az jabb szlets fel. A karmikus viharok ell meneklve az ember eredetileg hat helyre inkarnldhat: ...
Drgakvekbl plt palotk tnnek fel fehr fnyben: Az istenek vilga. Ligetek, erdk, forg tzkerk ltszik vrs fnyben: A flistenek vilga. Szeretkez emberprokat lt kk fnyben: Az emberek vilga. Barlangok, regek nylnak, zld fny gomolyog: Az llatok vilga. Vzmossok, kidlt fk, srga fny: A dmonok vilga. Fekete-vrs szn hzak, utak, jajong nek, fstszn fny: A poklok vilga.
A hinduizmussal s a keresztnysggel tvztt hall szemlletes van a modern ezoterikus iskolk kzl a teozfinak s a belle kicsrz s a teozfia elterjedtsgt ma mr messze meghalad antropozfinak. Az antropozfia Naprendszernket Krisztus-kozmosznak tartja. Krisztus megtesteslse s kereszthalla valban megvlts volt abban az rtelemben, hogy vre s szelleme titatta a Fldet, s jra megindtotta az anyagban tlsgosan almerlt emberisg szmra az elakadt reinkarnci lehetsgt. Kiszabadtotta az ember lelkt s szellemt az anyag fogsgbl.
A hall vonatkozsban teht jrszt a reinkarnci tant kvetik. A tvol-keleti felfogsnak megfelelen nem kedvelik a „visszahv gyszt”, a srva gyszolt, azt, aki minduntalan flidzi a halott fldi szoksait, kedvtelseit. A gysz adekvt formjnak a meghalt ember segtst ajnlja, a re val koncentrlst, a „te most is vagy, de nem a Fldn, meghaltl” – tartalommal. Vagyis a halottat szellemi tjra kell engedni. A tz (pl. gyertya) a vgott, leteriben felboml virg egytt segti a kapcsolat megtallst
|